کد مطلب:211507 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:121

هلیله و خواص آن
این لغت نام یك میوه و گیاه هندیست كه عرب اهلیلجه و عجم هلیله و ترك هله گوید الوان و اشكال مختلف دارد هلیله زرد - سفید - سیاه و به عقیده ابوعلی سینا بهترین آن هلیله كابلی است كه منافع بسیار دارد و در اكثر ادویه مركبه جزئی از آن به كار می رود.

ابوعلی سینا می نویسد اگر هر كس هر روز یك هلیله كابلی بلع نماید ادامه جوانی می دهد.

هارون الرشید چهار طبیب احضار نمود یكی هندی و دیگری رومی سومی عراقی - چهارمی سوادی گفت هر یكی از شماها دوائی تجویز كنید كه در آن درد نباشد.

هندی گفت هلیله سیاه - رومی گفت حب رشاد سفید است - عراقی گفت آب گرم است - سوادی كه اعلم آنها بود گفت هلیله معده را قبض می كند و این درد است حب رشاد معده را رقیق نماید و آن نیز درد است آب گرم معده را سست كند و آن نیز درد است لیكن دوائی كه درد در آن نباشد این است كه بدون اشتهاء چیزی نخوری و زمانی كه خوردی با بودن اشتهاء از طعام دست بكشی و آن سه نفر او را تصدیق كردند و این فرمان پیغمبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم می باشد كه در پاسخ طبیبی كه در مدینه آمده بود و كسی به او مراجعه نكرد شكایت خدمت رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم برد فرمود این مردم را رسم این است كه تا اشتها غالب نشود نخورند و تا باقی باشد دست بكشند او گفت سبب سلامتی همین است.

نویسنده گوید امروز اطبای هند با خود داشتن هلیله را موجب رفع اسقام می دانند و به كسانی كه مرض صرع دارند تجویز می كنند هلیله زیر سر آنها بگذارند.